آرتروسکوپی یک روش جراحی است که جراح با ایجاد یک برش به عرض یک مداد در ناحیه مفصل میتواند ازطریق دستگاه خاصی داخل مفصل را ببیند. بیشتر مردم فکر میکنند که ارتروسکوپی یک روش درمانی برای زانو است درصورتی که در بسیاری از شرایط میتواند برای درمان مفصل آرنج یک روش درمانی خوبی باشد.یکی از علت هایی که از آرتروسکوپی مفصل آرنج زیاد استفاده نمیشود کوچک بودن مفصل وکم بودن بافت نرم این قسمت است و بخاطر اینکه درد و تورم وسفتی به حداقل برسد و ریکاوری سریعتر صورت بگیرد، متعارف است که در اختلالات مفصل آرنج از آرتروسکوپی استفاده میکنند.

آناتومی مفصل آرنج

 

چه وقتی آرتروسکوپی مفصل آرنج انجام میشود؟
شرایط مختلفی وجود دارد که این روش میتواند در تشخیص و درمان مفید باشد ازجمله :

• وجود اجسام ازاد داخل مفصل
• آرتروز
• تنیس البو
• سفتی مفصلی
• شکستگی

(شکستگی و آسیب های دیگری که به مفصل آرنج وارد میشود میتواند باعث سفتی مفصل شود.)
اگرچه آرتروسکوپی یک روش درمانی نیست اما افراد مبتلا به آرتریت مفصل آرنج با استفاده از این روش بهبود زیادی در علائمشان وهم چنین در عملکردشان ایجاد میشود. بعد از معاینه فیزیکی شامل رادیو گرافی و سی تی اسکن و ام آر آی پزشک شما ممکن است به روش آرتروسکوپی برای درمان اختلال مفصل آرنج شما توصیه کند.

آرتروسکوپی مفصل آرنج چگونه انجام میشود؟
در این روش هم میتوان از بیهوشی موضعی و هم بیهوشی عمومی استفاده کرد. بااستفاده از یک برش کوچک یک دوربین فیبراپتیک درون مفصل قرار میگیرد.لنز دوربین ساختارهای ریزآرنج را با بزرگ نمایی روی یک صفحه مانیتور نمایش میدهد تا اینکه جراح بتواند بهتر بیماری را تشخیص دهد. اما چند برش کوچک دیگر هم در آرنج داریم که میتوان دوربین را درآن قرار داد و ساختارهای دیگر درون مفصل را دید وهمچنین از این برش ها استفاده میکنند تا ابزارهای کوچک مختلف دیگر را برای درمان مشکلات مختلف مفصل ،دورن مفصل قرار دهند .

آرتروسکوپی مفصل آرنج

 

ریکاوری

بعد از آرتروسکوپی دست شما در آتل قرار میگیرد مدت زمانی که دست باید در آتل باشد بستگی دارد که در زمان آرتروسکوپی برای دست شما چه اتفاقی افتاده است .بعد از عمل اندام باید در وضعیت خاصی قرار داداه شود که تورم ودرد کمتر شود. غالبا این روش به بیمار اجازه میدهد که درهمان روز بعد از عمل به خانه برود اما گاهی اوقات باید برای مدت کوتاهی در بیمارستان بستری باشد .

خطرات ومحدودیت ها
این روش هم همانند سایر روش های جراحی خطرات خود را دارد از قبیل :انتقال آلودگی ، آسیب به عروق و آسیب به اعصاب ،آرتروسکوپی البو برای همه شرایط مفصل آرنج مناسب نیست بلکه آن به شرایط خاص مفصل و تصمیم ونظر پزشک معالج شما بستگی دارد. 

 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *