در یک مفصل سالم،غضروف ها دوانتهای استخوانها را که بهم میرسند پوشش میدهد وبه عنوان بالشتکی عمل میکنند تا یک حرکت بدون درد ایجاد شود. دراستئو آرتریت (ورم مفاصل )لایه غضروفی در اثر استعمال و استفاده زیاد ازبین میرود و در نتیجه دواستخوان باهم در تماس مستقیم قرار میگیرند وباعث ایجاد درد و بد شکلی میشود .یکی از شایع ترین مفاصلی که استئوآرتریت در آن شایع است، در دست و در قاعده انگشت شست میباشد، مفصل قاعده انگشت شست , مفصل کارپومتاکارپال نامیده میشود. (کارپال به معنای مچ و متاکارپال به معنای کف دست، درنتیجه کارپومتاکارپال یعنی مچی کفدستی)

محل ایجاد بیماری ارتریت قاعده انگشت شست

 

چه کسانی بیشترمبتلا میشوند؟؟

معمولا زنان بالا تر از سن 40 سال به استئو آرتریت قاعده انگشت شست مبتلا میشوند. علت دقیق آن نامشخص است، اما زنتیک و آسیب های قبلی ازقبیل شکستگی ، دررفتگی،و بطور کلی سستی و شلی مفاصل میتواند زمینه را بسوی پیشرفت این نوع از آرتریت ها فراهم کند.

علائم و نشانه های بیماری

1.رایج ترین علائم و نشانه های آن درد در قاعده انشگت شست است. درد با انجام فعالیت هایی که نیاز به حرکت انگشت شست دارد تشدید میشود،ازقبیل:گرفتن پارچ ،نوشتن و…..شدت درد در استراحت و شب ها هم افزایش دارد.

2.درموارد شدیدتخریب پیشرونده و همچنین ایجاد مفاصل ناپایدار میکند.

3.این تغییر در مفصل میتواند باعث محدودیت در حرکت و ایجاد مشکل در عمل گرفتن شود.

4.خم شدن بیشتر انگشت شست به سمت خلف. چون مفصل کارپومتاکارپال شل شده وعملکرد مناسبی ندارد مفصل بعدی یعنی متاکارپو فالانژیال لصورت جبرانی رد این وضعیت قرار میگیرد.

چگونه پزشکان تشخیص میدهند؟؟

این بیماری با معاینه فیزیکی وشرح حال بیمار میتواند تشخیص داده شود. فشار و حرکات دادن به انگشت شست ، باعث ایجاد درد در مفصل و ایحاد احساس گزگز در مفصل انگشت شست میگردد. برای تایید تشخیص از رادیوگرافی استفاده میشود، اما شدت علائم با یافته های رادیوگرافی ارتباط ندارد.

گزینه های درمان چیست ؟؟
1.در شدت های کم این بیماری نیازی به جراحی ندارد ودر این مرحله به کمک داروهای لازم ،تزریق کورتون و محدود کردن حرکت انگشت بیماری درمان میشود.
2.با  اسپلینت های نرم وسختی که در دسترس است هم در حالت استراحت و هم در حالت فعالیت میتوان به کاهش علائم کمک کرد.

3.بیمارانی که بیماریشان پیشرفته است و یا کسانی که درمان غیر جراحی در آنها جواب نداده است را  میتوان با جراحی درمان کرد .
4.مشورت با پزشک متخصص ارتوپد میتواندکمک کند به بهترین تصمیم برای درمان بیمار. 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *