آتل و گچ وسایل محافظتی هستند که در هنگام آسیبهای بافت نرم واستخوان استفاده میشوند. گچ که دارای یک پوشش سخت بیرونی است کاملا اطراف اندام را میگیرد .اما آتل حفاظت محکمی را برای یک طرف اندام فراهم میکند وطرف دیگراندام باز است ومحافظتی ندارد.آتل غالبا بلافاصله بعد از عمل جراحی ویا درآسیب های فازی ، درصورتی که شانس تورم بیشتر باشد بکار میرود چون در صورت امکان ایجاد تورم آتل اجازه میدهد که تورم صورت گیرد. درهر صورت این پزشک شماست که باید تصمیم بگیرید که چه نوع محافظتی برای شما و وضیعت اندام شما مناسب است .

             

                   گچ گرفتن دست

 

جنس گچ 
گچ ها (cast) یک پوشش محکم وسختی برای اندام ایجاد کنند و هم چنین بخش داخلی گچ که با پوست در تماس است از جنس پنبه یا مواد مشابه ساخته شده است .جنس گچ می تواند از فیبرگلاس باشد یا “پلاستر پاریس”. فایبر گلاس بادوام تر سبک تر واز نظر تهویه هم از گچ (پلاستر) بهتر است. اما گچ (پلاستر) از فایبر گلاس ارزانتر است و همچنین برای برخی از مصارف نسبت به فایبر گلاس بهتر است .برای آغاز کار واستفاده از هردوی اینها باید ابتدا آنها را در آب غوطه ور ساخت .اکثر گچ ها در لایه درونی ودر زیر بخش سخت یک بخش نرم دارند که از جنس پنبه یامواد مشابه است. اشعه ایکس میتواند از گچ عبور کند بنابراین میتوان از اندامی که در گچ هست رادیو گرافی گرفت اما برخی از جزیئات در رادیوگرافی آن مشاهده نمی شود چون مقداری از اشعه مسدود شده و به عضو آسیب دیده نمی رسند.
گچ هایی از جنس فایبر گلاس وجود دارند که ضد آب اند و دربرخی مواقع پزشک ازشما تقاضا میکند که آنهارا تهیه کنید.البته همه ی آسیب ها را نمیتوان با گچ های ضد آب درمان کرد .گچ های ضد آب از نفوذ آب به گچ جلوگیری میکنند. این گچ ها پس از تماس با آب تا آنجا که امکان دارد آب را تبخیر کرده وازخود دور میکنند.
اگر گچ دست شما تا بالای آرنج امتداد داشت حتما از تخلیه شدن و دور شدن آب از گچ دراطراف ناحیه آرنج مطمئن شوید چون در بقیه قسمت ها آب تبخیر میشود.

جنس آتل

آتل میتواند ازهمین مواد ساخته شده باشد یا از مواد دیگری مثل پلاستیک ،پارچه ویا آلومینیم.آتل ها هم به صورت آماده وجود دارند و هم میتوان آنهارا سفارش داد.آنهایی که از پیش ساخته شده اند در انواع اشکال وسایز ها و با توجه به نیازهای خاص وجود دارند. اغلب آتل ها نوار چسب دارند که راحتتر باز وبسته شوند .

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *