هرساله تعداد بسیار زیادی از بیماران با شکایت از دردهای شانه ، رگ به رگ شدن و در رفتگی مکرر شانه به مطب پزشک مراجعه میکتند.مفصل شانه چون بسیار متحرک است به طور فراوان در معرض آسیب قرار میگیرد .حرکات  مکرر شانه و ضربه ناگهانی به شانه میتواند به بافت داخل شانه آسیب بزند و این آسیب می تواند باعث درد ،ضعف ،حساسیت به لمس و محدودیت حرکت در مفصل شانه شود.اگرچه روش های مختلفی از جمله رادیو گرافی وجود دارند که اطلاعاتی از ماهیت درد به ما بدهند اما ما اغلب برای تعیین دقیق ماهیت آسیب از آرتروسکوپی استفاده میکنیم. بااستفاده از آرتروسکوپی انواع مختلفی از آسیب هاازجمله ورم مفاصل،آرتریت،فقدان برخی از قطعات استخوان یا بافت شانه شناسایی میشود .البته آرتروسکوپی در همه شرایط نمیتواند مفید باشد اما برای تایید نهایی تشخیص پزشک میتواند مفید باشد.

نحوه انجام روش آرتروسکوپی:

در آرتروسکوپی که به عنوان جراحی “سوراخ کلیدی” معروف شده  است جراح فقط  دو یا سه سوراخ در محل جراحی ایجاد میکند. در آرتروسکوپی از ایجاد زخم های بزرگ اجتناب میشود. امروزه بیشتر جراحی های شانه میتوانند با آرتروسکوپی انجام شوند .

در این روش جراحی مفصل شانه از طریق یک تلسکوپ و چند عدد دوربین که به مانیتور متصل اند و در سوراخ های ایجاد شده در محل جراحی قرار دارند بررسی میشود .به مجموع این دوربین ها و تلسکوپ روش آرتروسکوپی گویند. آرتروسکوپی  به جراح  این امکان را میدهد که همزمان با انجام درمان مناطق تحت درمان را در مانیتور با بزرگنمایی بیشتر مشاهده کند. ابزار مخصوص این روش همان طور که گفته شد در  برش ها کوچکی که جراح در محل جراحی ایجاد میکند، قرار میگیرند.

آرتروسکوپی شانه

مزایای آرتروسکوپی نسبت به جراحی باز :
1-بهبودی پس از جراحی در آن سریعتر انجام میگیرد.
2-معمولا درد کمتری دارد.
3-جراحی در یک روز می تواند انجام شود.
4- عوارض ناشی از آن کمتر است

توصیه هایی در مورد روش آرتروسکوپی:
1-در شب قبل جراحی نه چیزی بنوشید نه چیزی بخورید .
2-اغلب بیماران قادر خواهند بود پس ازاتمام عمل جراحی در همان روز به خانه بروند.
3-معمولا فرد پس از جراجی یک روز یا یک شب در بیمارستان بستری میباشد و به او آموزش ها و مشاوره هایی داده میشود،برای اینکه بهبودی خود را سریعتر باز یابد.
4- شما بسته به نوع شغل خود میتوانید یک تا چهار هفته بعد از جراحی مجددا به سر کار خود برگردید.
5- به طور کلی در این روش جراحی هیچ بخیه ای استفاده نمیشود و زخم های کوچک ایجاد شده پنج روز بعد از جراحی بهبود می یابند.و بعد از بهبودی زخم های کوچک شما میتوانید دوش بگیرید و رسیدن آب به محل جراحی دیگر مضر نیست .گاهی وقت ها برای زخم های ایجاد شده بزرگ تر،از نخ بخیه های جذبی استفاده میشود.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *