شانه منجمد وضیعتی است که در آن کل شانه یا جزیی از آن دچار نقصی می گردد و حرکت خود را از دست می دهد این مورد تنها یکی از شرایط دردناک شانه است از دیگر شرایط دردناک شانه عبارتند از :

1-رسوب کلسیم در تاندون والتهاب تاندون

2-درد عصبی ،که به گردن و نیز شانه می کشد.( درد عصبی ارجاعی)

اغلب علائم ابتدایی این بیماری به صورت ناگهانی و غیر مترقبه نمایان میشود وباعث آسیب خفیفی به شانه میشود.در روند پیشرفت این بیماری سه مرحله وجود دارد : ابتدا در ناحیه مفصل بیمار ،درد ایجاد میشود سپس بعد از درد حرکات مفصل از بین میرود واصطلاحا خشک میشود و درمرحله آخر درد کم میشود و در این مرحله بیشتر کاهش حرکت مفصل بیمار دیده میشود . این روند بیماری حتی ممکن است تا دو سال هم طول بکشد.آستر مفصل شانه که به کپسول مفصلی معروف میباشد به طور معمول از یک ساختار انعطاف پذیر ومقاوم تشکیل شده است که به انجام حرکات گوناگون مفصل کمک میکند. در این بیماری کپسول مفصلی و رباط مفصلی ملتهب ،متورم و قرمز میشود واین عوامل باعث کاهش حالت انعطافی طبیعی کپسول مفصلی ،درد و سفتی میگردد.

مقایسه شانه سالم و بیمار

عوامل زمیه ساز این بیماری

1-افراد مبتلا به دیابت
2-افرادی که کلسترول و چربی خون بالایی دارند
3-بیماران قلبی
4-افراد مبتلا به بیماری انقباض دوپوئیترن
5-ضربه و آسیب به شانه

محل درد در بیماران

 

مراحل از پیشرفت این بیماری

مرحله در حال انجماد: با حرکت دادن مفصل درد زیاد میشود واین شرایط بیشتر در شب اتفاق می افتد . در این مرحله حرکت شانه به مرور زمان محدود میشود و درد افزایش میابد. این مرحله حدود دو تا نه ماه طول میکشد.
مرحله منجمد شده: درد در این مرحله شروع به کاهش میکند ولی سرعت محدود شدن حرکات مفصل افزایش میابد.و حرکات مفصل درگیر تقریبا نصف حرکات مفصل سالم میباشد.این مرحله هم از چهار تا دوازده ماه طول میشکد.
مرحله ذوب شدن :در این مرحله بیماری رو به بهبود حرکت میکند. اکثرا بیماران حالت تدریجی بهبود وضیعت را تجربه میکنند که این روند دوازده تا چهل ودو ماه پس از ابتلا به این بیماری ایجاد میشود.

درمان

در بیش تر بیماران بدون هیچ درمانی بعد از گذشت دو تا چهار سال از بیماریشان بهبود قابل توجهی دیده شده است.با این حال به طور کلی درد و محدودیت حرکت و سفتی شانه به درمان احتیاج دارد.درمان مورد نیاز به شدت درد و سفتی بستگی دارد.
درمان مورد نیاز عبارتند از :
1.فیزیوتراپی :برای جلوگیری از هرگونه سفتی بیشتر و بدست آوردن مجدد حرکات.
2.تزریق داروهای ضد التهاب :تسکین التهاب و درد.
3.جراحی

 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *