این بیماری زمانی ایجاد میشود که تاندون اکستنسور (راست کننده انگشتان) آسیب دیده باشند.وقتی یک توپ یا یک شیئ دیگری به سر انگشتان ضربه ونیرویی وارد میکند سرانگشتان خم میشود و نیروی تاندونی که انگشتان را راست میکند نمیتواند در برابر این نیروی خارجی مقاومت کند چون تاندون ضربه دیده است و این ضربه حتی ممکن است به قطعه استخوانی که تاندون به آن متصل است آسیبب برساند.نوک انگشتان گاهی اوقات نمیتواندکه دیگر کشیده وصاف بماند و خم میشود که به این حالت انگشت چکشی یا مالت فینگر میگویند.

محل آسیب در مالت فینگر

 

علائم

1.با قدرت و اراده خودش نمیتواند که سرانگشتی که خم شده است را صاف کند.یعنی ناتوانی در راست کردن انگشت
2.انگشت ممکن است که کبود متورم ودردناک باشد.بخصوص اگرهمراه با یک شکستگی باشد.
3.در برخی ازموارد هم جمع شدن خون درزیرناخن را هم داریم .
4.ناخن حتی امکان دارد از قاعده بشکندو در همان ناحیه پوست چین وتا بخورد و بیرون بزند.

تشخیص

.از ظاهر انگشت میتوان تشخیص داد.

ظاهر انگشتی که مالت فینگر در آن رخ داده

2.پزشکان برای این که تشخیص دهند همراه با پارگی تاندون شکستگی استخوان داریم یا نه و هم چنین برای تشخیص منظم بودن مفصل درخواست رادیو گرافی میدهند.

عکس رادیو گرافی در بیماری مالت فینگر

 

درمان

 درمان در دودسته قرارمیگیرد ، درمان غیر جراحی و درمان جراحی :

درمان غیر جراحی

1.بلافاصله باید یخ درمانی بشود و دست را به سمت بالا نگه داشت.

2.مراقبت های پزشکی باید تا یک هفته بعد از آسیب ادامه داشته باشد .بخصوص اگر خون زیر ناخن وجود داشته باشد یا ناخن جدا شده باشد.زیرا این جمع شدن خون زیر ناخن نشاندهنده پارگی بسترناخن و یا شکستگی باشد.

3.استفاده از آتل های مخصوص تازمانی که تاندون بهبود یابد (طبق نظر پزشک معالج) بیشتر وقت ها باید آتل تمام وقت به مدت هشت هفته به انگشت بسته باشد.پزشک معالج ویا فیزیوتراپ شما را راهنمایی میکند که چگونه آتل ببندید و چه تمرینات وحرکاتی را برای سفت نشدن مفاصلتان انجام دهید .

نحوه بستن آتل در بیماری مالت فینگر

درمان جراحی

وقتی درمان جراحی در نظر گرفته می شود که این بیماری آسیبی به مفصل یا استخوان برساند.دراین موارد با کمک یک وسیله پزشکی (پین) قطعات استخوانی جداشده را کنار هم قرار میدهند و تاندون پاره شده را بخیه میزنند .
2.گزینه بعدی جراحی وقتی است که آتل در درمان موثر نباشد و یا درمان های غیر جراحی جواب ندهد.
*درمان جراحی آسیب تاندون میتواند شامل کشیدن ویا سفت کردن بافت تاندونی باشد با استفاده ازپیوند های تاندون های دیگر ویا حتی جراحی مفاصل درهرصورت پزشک معالج میتواند باتوجه به وضیعت شما بهترین راهنمایی را به شما کند.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *