جامعه جراحان دست به باغبانان توصیه میکند که اقدامات احتیاطی مناسب را قبل از کاشت یا حفر یا اعمال دیگر باغبانی ،انجام دهند تا  به دست آسیب کمتری وارد آید. به گزارش کمیسیون ایمنی مصرف کنندگان محصول هرساله بیش از 400,000 از موارد درمانهای اورژانسی مربوط به حوادث باغبانی میباشد . شما میتوانید با انجام دادن اقدامات ایمنی از حوادث باغبانی دور بمانید و از زیاد شدن آمار فوق جلوگیری کنید. محافظت وایمنی بدن به طور روزمزه برای هرکاری مهم است اما در شغل وحرفه باغبانی مراقبت از دست بسیار اهمیت دارد .

دکتر چاوز رئیس  کمیسیون آگاه سازی عمومی کمیته جامعه جراحان دست آمریکا میگوید: محافظت  و ایمنی ومراقبت از دست یکی از نشانه های عقل سالم است .

اقدامات ایمنی را فقط به خاطر اینکه در باغ اندکی بیشتر آرامش داشته باشید نادیده نگیرید .برای اینکه باغبانی ایمن داشته باشید کافی است قبل ازانجام هرکاری از خود بپرسید : چه اقدامی بایدانجام دهم تا دستم ایمن بماند وآسیب نبیند ؟

برای اینکه از آسیب ودرد و ناراحتی بدور بمانید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

الف) پوشیدن دستکش: فواید پوشیدن دستکش :

  1. پوشیدن دستکش از تاول زدن دست جلوگیری میکند .
  2. از پوست دست دربرابر کودهای شیمیایی ، آفت کش ها و باکتری و قارچهایی که درخاک زندگی میکنند  حفاظت میکند.
  3. .وقتی که دست با خاک در تماس است حتی کوچکترین بریدگی یا خراش هم امکان دارد که ریسک ابتلا به عفونت های خطرناک دست را بالا ببرد پوشیدن دستکش از این خطر جلو گیری میکند.
  4. .پوشیدن دستکش از دست در برابر خار برخی گیاهان و نیش برخی از حیوانات وحشراتی که در باغ زندگی میکنند محافظت میکند.
  5. پوشیدن دستکش از آفتاب سوختگی وآسیب های ناخن جلو گیری میکند.

  

          استفده ازدستکش هنگام کار

ب) اجتناب از انجام دادن حرکات تکراری در مدت زمان طولانی:

انجام دادن حرکات تکراری از قبیل : حفرکردن ، هرس کردن ، کاشتن پیاز، و…. که به صورت طولای  مدت باشد امکان دارد که به پوست ، تاندون ویا عصب آسیب برساند.پس باید در انجام کارهای  باغبانی فعالیت های  متفاوتی داشته باشید و هرپانزده دقیقه فعالیت خود را تغییر دهید تا اینکه یک عضله طولانی مدت  به کار گرفته نشود.

کمر درد در اثر خم شدن بیش ازحد

ج) مراقب اشیاء برنده و نوک تیز مدفون شده درخاک باشید:

این اشیا مدفون شده درخاک هنگام حفر کردن گودال  توسط دست امکان دارد که به تاندون آسیب برساند و به همین دلیل بهتر است برای حفر گودال از بیل دستی استفاده کرد .

د) استفاده از ابزار مناسب:

1.بااستفاده از ابزار مناسب هرفعالیت میتوان تا حدودی از حوادث ناشی ازآن فعالیت  جلوگیری کرد.

  1. وقتی وسیله ای خریداری میکنید حتما از لحاظ ایمنی آنراچک نمایید.
  2. ابزار تیز را همیشه از دسترس کودکان دور نگه دارید.

ه)داشتن حالت و زاویه مناسب هنگام استفاده کردن از وسایل :

حداکثر قدرت در گرفتن وسایل(مثل بیل) زمانی اتفاق میافتد که مچ شما در حالت ثابت باشد .آزمایشات نشان میدهد که اکثر مردم وقتی مچ شان خم میشود 25درصد از قدرت مچ شان کاهش میابد .

و)از ابزار هایی که متناسب سایز دستتان نیست استفاده نکنید:

یکسری  ابزار هایی ساخته شده اند که برای  استفاده از آنها دست باید در شیار های  مخصوص  قرار بگیرند(مثل اره برقی ویا قیچی) که این شیار ها اندازه و هم سایز همه دستهاوانگستان نیست بنا براین افرادی که دست بزرگ دارند برای استفاده از این وسایل بایدانگشتان خود را جمع کنند و این کار باعث درد و پینه میشود وافرادی هم که دست کوچک دارند برای استفاده از این وسایل مجبورند که انگشتان خود را بکشند و این امر موجب میشود که انگشتان قدرت کافی نداشته باشند و نیروی بیشتری برای کنترل و استفاده از وسیله مصرف کنند.

در صورت آسیب چه اقدامی باید  انجام دهیم ؟؟

در صورتی که بریدگی کوچک در دست ویا انگشت اتفاق بیافتد با فشار مستقیم برهمان موضع  توسط یک پارچه تمییز، خونریزی قطع میشود.

ودر صورتی که یکی از علایم زیر را دارا بودید به اورژانس مراجعه کنید:

1.با فشار مداوم رو موضع بریدگی به مدت 15دقیقه خونریزی بند نیاید.

2.انگشتتان حس نداشته باشد یااحساس گزگز شدن انگشت دارید.

3.شما از وضیعت ایمنی خود نسبت به کزاز بی اطلاع باشیدو یا واکسن کزاز نزده باشید.

4.شما قادر نباشید که زخم خود را توسط آب و صابون  به طور کامل پاک کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *