آتش بازی ایمن

 جامعه جراحان دست مصرانه از عموم مردم میخواهد تا از انجام  آتش بازی به صورت حرفه ای بپرهیزند.براساس آمار و اطلاعاتی  که در این زمینه انتشار یافته است حدود 38درصد از تمام آسیب های ناشی از آتشبازی منجر به صدمات دست گردیده است.این آسیب ها  شامل : سوختگی ، شکستگی ،پارگی تاندون و آسیب هایی که  منجر به قطع عضو شده اند میباشد.در کشور ما هرساله تعداد زیادی ازمصدومین ناشی از اتش بازی درمراسم چهارشنبه سوری به مراکز درمانی مراجعه می کنند که درصد بالایی ازانها معلولیت های دائمی را از خود بجای میگذارند.

اکثر صدماتی که در آتش بازی به دست وبازو و انگشتان وارد میشود مربوط به ترقه بازی و فشفشه بازی و بطری موشکی است .حوادث مربوط به این سه نوع بازی حدود 58درصد از کل حوادث مربوط به آتش بازی را به خود اختصاص میدهد.

روش اشتباه استفاده ازبطری موشکی

 

جامعه جراحان  دست توصیه میکنند که مردم برای تماشا یا انجام آتش بازی به جای اینکه به مکان های  نزدیک محل سکونت ویا نا امن بروند به مکان هایی که توسط سازمان آتش نشانی  ایمن شده است مراجعه کنند.

چنانچه برای تماشای نمایش عمومی آتش بازی حضور پیدا میکنید باید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  1. توصیه های ایمنی را جدی بگیرید وانجام دهید.
  2. حداقل 500 متر از محل انجام نمایش فاصله داشته باشید.
  3. مبادرت به برداشن مواد به جا مانده از آتش بازی نکنید زیرا این مواد هم ممکن است داغ باشند و هم اینکه امکان انفجار دارند.
  4. هرگز به دست کودکان خود فشفشه ندهید زیرا 10درصد از همه آسیبهای ناشی از  آتش بازی به فشفشه مربوط  میباشد وهم چنین بیشترین عامل آسیب های ناشی ازآتش بازی در کودکان زیر پنج سال مربوط به فشفشه میباشد.

 

نحوه صحیح روشن کردن ترقه

 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *