بیهوشی روشی  برای کنترل درد در حین عمل جراحی میباشد .بی هوشی هم چنین ممکن است به کنترل تنفس ،فشارخون ،جریان خون ، ضربان قلب، ریتم قلب کمک کند. برای بیماران تحت عمل جراحی دست انواع مختلفی از بیهوشی وجود دارد شامل: بی حسی موضعی،منطقه ای و یا بی هوشی عمومی.
انواع بیهوشی هایی که به کار میرود به نوع جراحی ،مدت زمان جراحی ، سطح سلامتی بیمار، اولویتهای بیمار وپزشک معالج ومتخصص بیهوشی بستگی دارد.
داروهای بی حس کننده در مکان هایی میتوانند درد را بین یک تا بیست وچهار ساعت بسته به نوع دارو تسکین دهند،استفاده میشوند. البته برخی از بیحسی های موضعی میتواند تا سه روز هم طول بکشند.
بیهوشی کامل 
بیمار بیهوش است و در طول عمل جراحی هیچگونه حسی ندارد. دراین روش داروها را هم میتوان به صورت استنشاقی (به صورت تنفس) و هم به صورت داخل وریدی تزریق کرد .

بیهوشی کامل

بی حسی موضعی
این نوع بیهوشی , بی حسی برای یک منطقه کوچک میباشد.داروهای بی حسی موضعی در همان محل جراحی تزریق میشود.بیماردر طول عمل جراحی به طورکامل با پزشک همکاری میکند و دستورات پزشک راانجام میدهد از قبیل :حرکت دادن دست و یا حرکت دادن انگشت .این دارو از خونریزی بیش ازحد جلوگیری میکند و به حداقل رساندن درد در ناحیه عمل جراحی کمک میکند.

بی حسی موضعی

بی حسی منطقه ای
در این نوع بیهوشی اعضای بدن از طریق تزریق داروهای بی حس کننده بوسیله یک سوزنی که در طول مسیر اعصاب قرار گرفته، بی حس می شوند.این عمل ممکن است در اطراف استخوان ترقوه یا در گردن یا در مچ دست ویا در کف دست و یا در اطراف خود انگشتان انجام شود و یا از طریق تزریق داخل وریدی در بازو انجام گیرد.بعنوان بی حسی موضعی متخصص بیهوشی یا پرستار امکان دارد که داروهای آرام بخش را به صورت داخل وریدی به بیمار تزریق کنند.ترزیق داروهای بی حس کننده از طریق سوزن ممکن است که کمی ناراحت کننده ویا دردناک باشد اما تزریقات دارو کمک میکندکه شما در حین بیحسی آرامش داشته باشید و در طول عمل احساس راحتی کنید.
متخصص بیهوشی گاهی از یک سوزن که به محرک عصبی متصل است و برای تشخیص محل دقیق عصب کمک میکند، استفاده میکند.این تحریک باعث میشود که ماهیچه بازو و یا دست کشش ویا حرکت قوی ناگهانی بدون درد داشته باشد .

بی حسی منطقه ای

برخی از مزایای اثبات شده این روش عبارتند از:
• نیازکمتربه داروی ضد دردبعدازعمل جراحی
• بهبودی سریع
• تهوع کمتر
و برای برخی از جراحی ها :
• کاهش خون ریزی از موضع عمل
• کاهش ریسک لخته شدن خون
آیا من در طول عمل جراحی هشیارم ؟
برخی از بیماران ترجیح میدهند که در طول عمل جراحی هوشیار باشند برخی هم خواب را در طول عمل جراحی ترجیح میدهند.در طول جراحی شما میتوانید هوشیار یا خواب باشید و این موضوع به تصمیم شما وتیم جراحی شما بستگی دارد.شما قادر نخواهید بود که عمل جراحی خودتان را ببینید زیرا یک پارچه بزرگ استریل بین شما وجراح قرار دارد .این پارچه برای محافظت از محیط  استریل عمل جراحی میباشد که برای منطقه جراحی بسیار اهمیًت دارد زیرا از هرگونه آلودگی که باعث عفونت بشود، جلوگیری میکند.

عوارض بی هوشی های موضعی و منطقه ای:
برخی از خطرات با بیهوشی های موضعی و منطقه ای در ارتباط اند مانند: درد یا کبودی محل سوزن یا گزگز که چند روز طول میکشد.
عوارض جدی که ممکن است اتفاق بیافتند عبارتند از : خونریزی ،آسیب عصب و عفونت که البته اینها بسیار نادرند .
جراح ومتخصص بیهوشی شمارا چک میکنند تا اینکه مطمئن بشوند شما قبل و در حین عمل وبعد از عمل راحت باشید. اگر شما راحت نیستید واحساس آرامش ندارید حتما باید به آنها بگویید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *