منظور از بای سپس عضله دو سر بازویی است.عضله دو سر بازویی دارای دو تاندون کوتاه و بلند میباشد .سر دراز عضله  نه سانتی متر طول دارد و در ناودان بین تکمه ای جلو بازو قرار میگیرد.سپس این تاندون 90 درجه خم شده وارد مفصل شانه میشود وبه تکمه بالایی حفره گلنویید میچسبد. این وضیعت نتیجه فرآیند تکامل میباشد. این وضعیت ما توانایی پرتاب کردن اشیا را میدهد اما با این حال چند عواقب پیش بینی نشده دارد یکی از این عواقب فشار بر تاندون بلند عضله دو سر است که خطر التهاب عضله دو سر را بالا میبرد. هنگامی که تاندون عضله دو سر دچار التهاب شود منجر به درد در جلو شانه میشود به این حالت تاندونیت بایسپس میگویند. تاندونیت بایسپس همچنین میتواند با برخی از بیماری ها ومشکلات مربوط به عضلات چرخاننده شانه ای (روتاتور کاف ) همراه باشد. گاهی اوقات تاندون بلند عضله دو سر پاره شده و در بازو منجر به برآمدگی عضله بای سپس میشود.

محل التهاب و تاندون های عضله دوسر

اختلالات سربلند عضله دوسر بازویی

ناحیه فوقانی عضله دارای یک سر بلند و یک سر کوتاه میباشد. تاندون و عضله سر کوتاه عضله دوسر بازویی از برجستگی کوراکوئید منشا میگیرد.پارگی تاندون سر کوتاه عضله غیر معمول و نادر است با این حال سر بلند عضله دوسر که از تکمه بالایی حفره گلنویید منشا میگیرد دارای یک تاندون بلند است که قبل از پیوستن به قسمت عضلانی مسیر های داخل مفصلی و خارج مفصلی را طی میکند محل اتصال تاندون عضله دوسر با قسمت عضلانی آن در بخش گردنی استخوان بازو میباشد.

عملکرد سر دراز عضله دو سر بازویی

1-خم کردن که البته در مورد این عملکرد در بین متخصصین اختلاف وجود دارد به طور کلی حدود 7درصد از عملکرد خم شدن شانه را به خود اختصاص میدهد.
2- استحکام دهنده و ثبات دهنده: این عضله به عنوان استحکام دهنده و ثبات دهنده مفصل شانه ای –بازویی عمل میکند(در شرایطی که بقیه نیروهای استاتیک و دینامیک ثبات دهنده از کار بیافتند.)
3- توانایی پرتاب کردن اشیا: عمده عملکرد سر دراز عضله دو سر بازویی در رابطه با همین عملکرد میباشد.

آسیبهای مربوط به تاندون سر بلند عضله دو سر

1-التهاب تاندون
2-پارگی
3- بی ثباتی و ناپایداری تاندون دربستر حرکتی

تشخیص آسیبهای سر بلندعضله دو سر

درد ناحیه پروگزیمال عضله دو سر بازو عمدتا در هنگام هرگونه فعالیتی که مربوط به بالا بردن دست باشد احساس میشود.از قبیل بلند کردن یک جعبه و قرار دادن آن روی شانه و یا فعالیت های ورزشی مانند تنیس که در آن دست از سر بالا تر میرود. این درد موضعی بوده و عمدتا در قسمت قدام کتف احساس میشود.

ویژگی های بالینی

1-درد قدامی شانه
2-مثبت شدن تست های اختصاصی این تاندون
3-حساسیت موضعی در محل عضله دوسر
نکته : یکی از نشانه های مشخص پارگی سر بلند تاندون عضله دو سر برجستگی عضله در قدام بازو  است . و عضله در این حالت هم ممکن است متحرک و هم ثابت باشد .

درمان

1-فیزیوتراپی
2-تزریق
3-جراحی

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *